Σκότωσαν λύκαινα στο όρος Βούρινο
Μια επτάχρονη λύκαινα βρέθηκε νεκρή από πυρά καραμπίνας στους πρόποδες του όρους Βούρινου, στο δήμο Σιάτιστας. Η ομάδα άμεσης επέμβασης και ενημέρωσης του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ που έσπευσε στην περιοχή, διαπίστωσε ότι το ζώο, κείτονταν νεκρός για τουλάχιστον 3 ημέρες.Η λύκαινα φέρει τραύμα στο αριστερό πλευρό και βρέθηκε δεμένη με σκοινί στο μπροστινό δεξί πόδι, γεγονός που αποδεικνύει ότι σύρθηκε από το σημείο που πυροβολήθηκε ως το σημείο που βρέθηκε νεκρή, προφανώς από κάποιον σαδιστή οπλοφόρο.
Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ, καταγγέλλει «την έλλειψη αποτελεσματικής φύλαξης από τους αρμόδιους φορείς ευνοεί την παράνομη δραστηριότητα λαθροθήρων στην περιοχή και την εμφάνιση βίαιων περιστατικών σαν κι αυτό». Ο λύκος προστατεύεται σε όλη την Ευρώπη από τη νομοθεσία, με τη Σύμβαση της Βέρνης και την Οδηγία 92/43 της ΕΕ. Στην Ελλάδα, ο λύκος έπαψε να θεωρείται επιζήμιο είδος από το 1991 και χαρακτηρίζεται επίσημα «τρωτό» είδος.
Πηγή: oreivatis
Σκότωσαν λύκο με δηλητηριασμένο δόλωμα (2-9-2010)
Με δηλητηριασμένο δόλωμα σκότωσαν νεαρό αρσενικό λύκο στο Νυμφαίο Φλώρινας. Το άτυχο ζώο, ηλικίας 1,5 έτους, βρήκε σε άσχημη κατάσταση διερχόμενος ποδηλάτης την περασμένη Κυριακή και ειδοποίησε τις αρχές.Από την Ομάδα Aμεσης Επέμβασης του 'Αρκτούρου' επιχειρήθηκε η διάσωσή του με πρώτες βοήθειες και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στον Κτηνιατρικό Σταθμό Περίθαλψης Αγριων Ζώων της οργάνωσης, όπου δυστυχώς λίγο αργότερα ο λύκος εξέπνευσε.
Η νεκροψία του ζώου πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Κτηνιατρική Σχολή του ΑΠΘ και από τις μακροσκοπικές ενδείξεις φαίνεται πως υπέστη δηλητηρίαση από κατανάλωση φόλας. Τα δείγματα που ελήφθησαν έχουν σταλεί για περαιτέρω τοξικολογικές αναλύσεις.
Σύμφωνα με τον "Αρκτούρο", η χρήση δηλητηριασμένων δολωμάτων αποτελεί μια ακόμη σοβαρή απειλή για τη βιοποικιλότητα. Πρόκειται για μια διαδεδομένη, παράνομη μέθοδο για τη θανάτωση άγριων ζώων, πολλά από τα οποία απειλούνται με εξαφάνιση.
Πηγή: ΕΘΝΟΣ
Νεκρός λύκος από φόλα (4-12-2010)
Νεκρός από δηλητηριασμένο δόλωμα (φόλα) βρέθηκε ένας λύκος δίπλα σε πηγή νερού κοντά στον οικισμό Κρήνη του Δήμου Φαρκαδόνας Τρικάλων. Σύμφωνα με ανακοίνωση του «Αρκτούρου», η Ομάδα Άμεσης Επέμβασης και Επικοινωνίας του ειδοποιήθηκε από υπαλλήλους της Δασικής Υπηρεσίας Τρικάλων και έσπευσε στην περιοχή για να διαπιστώσει ότι ο θάνατος του ζώου προήλθε από την κατανάλωση δηλητηριασμένου δολώματος.Πρόκειται για τον έβδομο λύκο, που εντοπίζεται νεκρός από ανθρωπογενές αίτιο (δηλητήριο, τροχαίο ατύχημα, πυροβολισμός) για τη φετινή χρονιά. Ο «Αρκτούρος» επισημαίνει ότι η χρήση δηλητηριασμένων δολωμάτων αποτελεί απειλή για τη βιοποικιλότητα και γνωστοποιεί την έναρξη προγράμματος αντιμετώπισης του προβλήματος σε συνεργασία με το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης καθώς και φορείς από την Ισπανία και την Πορτογαλία.
Στο πλαίσιο του προγράμματος θα λειτουργεί τηλεφωνική γραμμή στην οποία οι πολίτες θα μπορούν να καταγγέλλουν σχετικά περιστατικά.
Επιπλέον, θα δημιουργηθούν δίκτυα κτηνοτρόφων, Δασαρχείων, που εποπτεύουν κυνηγετικές περιοχές, και δήμων που θα συνεργάζονται και θα απαγορεύουν τη χρήση του δηλητηρίου με στόχο την προστασία της βιοποικιλότητας.
Πηγή: ΕΘΝΟΣ
Η λύκαινα του Δομοκού... ανοίγει δρόμους
Μόλις δύο ετών και διανύει καθημερινά πάνω από 40 χιλιόμετρα. Τρέχει επικεφαλής της ομάδας της, συμβάλλει στην ανατροφή και στην εκπαίδευση των μικρών, παραμονεύει στο σκοτάδι τα θηράματά της και μέσα σε τουλάχιστον 10 ημέρες έχει περιοδεύσει στην «επικράτειά» της, η οποία, ούτε λίγο ούτε πολύ, περιλαμβάνει 450 τετραγωνικά χιλιόμετρα δάσους, υψιπέδων, βουνοπλαγιών και λιβαδιών. Και όλα αυτά τα απολύτως φυσιολογικά και καθημερινά για εκείνη περνούν με ένα απλό σήμα ραδιοεντοπισμού από το ειδικό κολάρο που περιβάλλει τον λαιμό της στις συσκευές καταγραφής της ομάδας βιολόγων που έχουν αναλάβει να προφυλάξουν την απρόσκοπτη μετακίνησή της στα βουνά της Στερεάς Ελλάδας.Η λύκαινα για την οποία γίνεται λόγος είναι το ζώο που επελέγη από την ομάδα «Καλλιστώ», την περιβαλλοντική οργάνωση για την άγρια ζωή και τη φύση, προκειμένου να συμβάλει με την καθημερινή συμπεριφορά της στην προστασία των πληθυσμών των ομοίων της στην ευρύτερη περιοχή του Δομοκού, από όπου τα αμέσως επόμενα χρόνια θα διέρχονται ένας νέος αυτοκινητόδρομος και μια νέα γραμμή τρένου υψηλής ταχύτητας.
Εδώ και μερικούς μήνες, μετά την ολιγόωρη σύλληψή της από τους βιολόγους της ομάδας «Καλλιστώ» προκειμένου να περιβληθεί τον ειδικό μηχανισμό σε σχήμα κολάρου για τον εντοπισμό της, η λύκαινα είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Δίνει άθελά της τα πλέον πολύτιμα δεδομένα για τις συνήθειες των υπόλοιπων ζώων της αγέλης της. Σκοπός αυτής της παρατήρησης και της καταγραφής είναι η διέλευση των δύο νέων συγκοινωνιακών γραμμών, η κατασκευή των οποίων έχει δρομολογηθεί στην περιοχή, να επηρεάσει στο ελάχιστο κυρίως την επικοινωνία και την αναπαραγωγή των λύκων της συγκεκριμένης περιοχής, οι οποίοι, όπως επισημαίνει ο επικεφαλής του προγράμματος κ. Γιώργος Ηλιόπουλος, «δεν ξεπερνούν αριθμητικά τα 12 άτομα, χωρισμένα σε δύο αγέλες των πέντε και των επτά ατόμων αντίστοιχα».
Η πρώτη αγέλη είναι εκείνη στην οποία ανήκει και η λύκαινα. «Είναι ένα από τα δύο ενήλικα θηλυκά της αγέλης, το άτομο που στη δική μας ορολογία αναφέρεται ως βοηθός ή τροφός δίπλα στη λύκαινα μητέρα. Στην αγέλη ανήκουν επίσης ένα αρσενικό και δύο μικρά, καρπός του ζευγαριού». Η αγέλη κινείται εντός της περιοχής που ορίζεται από τα υψώματα της Λαμίας και τον Δομοκό, στα νότια και ανατολικά, ως την Ανάβρα Καρδίτσας και το χωριό Σμόκοβο, στα βόρεια και τα δυτικά. «Η επικράτεια αυτή ξεπερνά τα 450 τετραγωνικά χιλιόμετρα, την οποία κατορθώνουν να “επισκεφθούν” ολόκληρη, από τη μία άκρη στην άλλη, μέσα σε περίπου 10 ημέρες. Είναι εντυπωσιακό ότι καθημερινά η αγέλη διανύει τουλάχιστον 40-50 χιλιόμετρα, κυρίως για την αναζήτηση τροφής» τονίζει ο κ. Ηλιόπουλος. Και με αυτή την ευκαιρία η «Καλλιστώ» διαπιστώνει ότι, είτε λόγω της ελαχιστοποίησης των άγριων, χορτοφάγων θηραμάτων είτε λόγω των αβλεψιών και των άστοχων επιλογών των κτηνοτρόφων, οι λύκοι τρέφονται κυρίως με ζώα των κοπαδιών. «Γίναμε και οι ίδιοι μάρτυρες μιας τέτοιας επίθεσης. Τοποθετώντας μέσα στη νύχτα και πριν από λίγες εβδομάδες ειδικές παγίδες σύλληψης στην περιοχή του Δομοκού, διαπιστώσαμε ότι κάποιος κτηνοτρόφος είχε αφήσει ένα μεγάλο τμήμα του κοπαδιού του στο ύπαιθρο για να βοσκήσει. Η αγέλη εντόπισε, από απόσταση μάλιστα αρκετών χιλιομέτρων, το κοπάδι και επιτέθηκε. Μόνο η οχλαγωγία και ο φωτισμός που ανάψαμε απέτρεψαν τη θανάτωση των αρνιών». Η βασική επιδίωξη πάντως του προγράμματος της ομάδας «Καλλιστώ» είναι να συμπεριληφθούν στην κατασκευή των δύο συγκοινωνιακών γραμμών έργα κατάλληλα ώστε να διατηρηθούν η επικοινωνία και η αναπαραγωγή ανάμεσα στους ολιγάριθμους πληθυσμούς.
«Ο λύκος είναι προστατευόμενο είδος και ο μεγαλύτερος κίνδυνος για τη διατήρηση του είδους, πέρα από εκείνους των ανθρωπογενών παρεμβάσεων,είναι να αποκόψεις ένα τμήμα των πληθυσμών του από τα άλλα. Ετσι μεγιστοποιούνται οι πιθανοί κίνδυνοι αποδεκατισμού του είδους λόγω μειωμένης αναπαραγωγής και επιδημιών. Οι συνέπειες βέβαια αυτές δεν θα είναι ορατές παρά μόνο ύστερα από μία ή δύο δεκαετίες από την ολοκλήρωση των έργων. Οι μετακινήσεις της λύκαινας, η καταγραφή των οποίων θα συνεχιστεί ως και τα μέσα του 2012, θα υποδείξει τις συνηθέστερες διαδρομές τους. Εκεί θα κατασκευαστούν δύο τουλάχιστον “πράσινες γέφυρες”, υπέργεια δηλαδή περάσματα αρμονικά συνδεδεμένα με το φυσικό περιβάλλον, και επτά κάτω διαβάσεις, ενώ ήδη έχει προγραμματιστεί η κατασκευή “δίδυμων” διαβάσεων επάνω τόσο από τον αυτοκινητόδρομο όσο και από τη σιδηροδρομική γραμμή». Πέρα από τη λύκαινα που έχει σημανθεί με το ειδικό κολάρο ραδιοεντοπισμού, η «Καλλιστώ» έχει τοποθετήσει σε διάφορα σημεία και περάσματα συσκευές ψηφιακής καταγραφής και φωτογραφικής αποτύπωσης των αγελών, καθώς και συσκευές ειδοποίησης και ασύρματης και εξ αποστάσεως παρατήρησης των ζώων.
Το πρόγραμμα εντάσσεται στο πλαίσιο προστασίας και πρόβλεψης των φυσικών διελεύσεων των λύκων στις περιοχές της Στερεάς από τις οποίες θα περάσουν ο αυτοκινητόδρομος και η γραμμή ταχείας κυκλοφορίας τρένων. Οι διελεύσεις αυτές, καθώς και ο αυτοκινητόδρομος, ακολουθώντας το πρότυπο της Εγνατίας οδού, θα είναι περιφραγμένες προκειμένου να παρεμποδιστούν πιθανά ατυχήματα με θύματα αυτά τα θηλαστικά, ενώ θα υπάρξει κατασκευή «πράσινων γεφυρών» και ανισόπεδων, κάτω διαβάσεων, περασμάτων δηλαδή ακριβώς πάνω στις πιο συνηθισμένες διαδρομές τους. Οι περισσότερες δυσχέρειες για την απρόσκοπτη, όσο είναι δυνατόν, μετακίνηση της άγριας πανίδας αναμένονται σε εκείνα τα σημεία όπου η σιδηροδρομική γραμμή και ο αυτοκινητόδρομος θα κινούνται παράλληλα. Ο λύκος στη Στερεά Ελλάδα έχει χαρακτηριστεί είδος προτεραιότητας ήδη από το 1992, όταν για την ευχερέστερη και πρακτική προστασία των απειλούμενων ειδών νομοθέτησε σχετικά η Ευρωπαϊκή Ενωση, με αντίστοιχη οδηγία-πλαίσιο για τα κράτη-μέλη της. Στην περιοχή παραμένει μόνιμη ομάδα της «Καλλιστούς», αποτελούμενη από βιολόγους, δασολόγους και γεωπόνο. Το πρόγραμμα παρατήρησης, καταγραφής και ραδιοσήμανσης των πληθυσμών λύκων στις περιοχές χάραξης των δύο έργων χρηματοδοτείται και εκπονείται με την υποστήριξη των κατασκευαστριών εταιρειών.
ΕΛΑ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΕΣΥ- ΚΑΝΕ LIKE