Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν άπειροι μέθοδοι εκπαίδευσης
σκύλων. Από λιχουδιές μέχρι ηλεκτρικά κολάρα τα οποία έχουν χρησιμοποιηθείκαι φέρουν κάποια απόδοση επιτυχίας. Υπάρχουν και εκπαιδευτές οι οποίοι συνιστούν μόνο την θετική μέθοδο και που προσπαθούν να μην αφήνουν τον σκύλο τους να κάνει λάθη.
Κάποιοι από αυτούς έχουν υιοθέτηση την μέθοδο “clicker training” για να γεφυρώσουν μια πράξη με επιβράβευση. Όμως τίποτα δεν έχει ξεπεράσει την αυθεντική , ειλικρινής , well – timed προφορική επιβράβευση και το χάδι.
Σε αντίθεση με τους ‘θετικούς εκπαιδευτές’ υπάρχουν και αυτοί που συνδυάζουν την επιβράβευση με την διόρθωση στην εκπαίδευση. Κάποιοι από αυτούς τους εκπαιδευτές προσπαθούν να δημιουργήσουν μια ατμόσφαιρα όπου ο σκύλος δεν θα έχει την δυνατότητα να κάνει λάθος. Με αυτόν τον τρόπο ελαχιστοποιούν την ποσότητα διόρθωσης.
Πιστεύω ότι, το πώς εκπαιδεύεις ένα σκύλο εξαρτάτε από το τελικό ‘προϊόν’ που επιθυμείς. Σίγουρα οι ικανότητες, η ακρίβεια, η αξιοπιστία και η ταχύτητα με την οποία ένας σκύλος εκτελεί θα διαφέρει ανάλογα με τον τρόπο εκπαίδευσης. Ένας σκύλος που έχει μάθει να φέρνει μία μπάλα στα παιδιά δεν είναι το ίδιο με ένα σκύλο που έχει μάθει να ‘φερμάρει’ στο κυνήγι. Ενώ και τα δύο σκυλιά έχουν μάθει να ‘επαναφέρουν’, το τελικό αποτέλεσμα είναι διαφορετικό.
Η εκπαίδευση όμως, η οποία βασίζετε σε μία δυνατή, αγαπημένη σχέση, βασισμένη στον σεβασμό μεταξύ εκπαιδευτή και σκύλου, όπου η μάθηση είναι δίκαιη και ευχάριστη είναι αυτή που φέρνει το μεγαλύτερο αποτέλεσμα.
Ο σκοπός μας είναι να δημιουργούμε ένα ακριβής, αξιόπιστο, σκεφτόμενο σκύλο, ο οποίος είναι περήφανος και χαρούμενος για την δουλειά του και που θα εκτελεί κάτω από όλες τις συνθήκες.
Εδώ θα χρειαστούμε λοιπόν, το πιο ισχυρό εργαλείο ενός εκπαιδευτή. Τη δυνατότητα να ‘διαβάζεi’ τον σκύλο. Από την στιγμή που τα σκυλιά μας δεν μιλάνε την ανθρώπινη γλώσσα, εμείς πρέπει να μάθουμε την δική τους. Αυτό λέγετε, ‘διαβάζοντας τον σκύλο’. Αυτή η δυνατότητα είναι που ξεχωρίζει τον καλό εκπαιδευτή από τον εξαιρετικό. Συχνό λάθος μη- έμπειρων εκπαιδευτών είναι να νομίζουνε ότι η εκπαίδευση ενός σκύλου βασίζετε στο να δίνουμε εντολές, ενώ πραγματικά βασίζετε στον να ακούμε για αντιδράσεις.
Τα παρακάτω είναι μια λίστα ψυχολογικών χαρακτηριστικών όσο αφορά τα σκυλιά και την σχέση τους με την εκπαίδευση.
1. Τα Σκυλιά Κάνουν Πάντα αυτό που τους Συμφέρει
Αυτό είναι ίσως μία από τις βασικότερες αντιλήψεις – ιδέες πάνω στην εκπαίδευση σκύλων. Ο σκύλος θα συνεχίσει μια συμπεριφορά μέχρι να του γίνει, μη – ευχάριστη.
2. Τα Σκυλιά είναι ‘Situational’
Τα σκυλιά σε σύγκριση με τον άνθρωπο δεν ‘γενικεύουν’ καταστάσεις εύκολα.
Με άλλα λόγια, ο σκύλος μαθαίνει να εκτελεί μέσα στο πλαίσιο του περιβάλλοντος του. Όταν λέμε ότι αυτός ο σκύλος είναι ‘έξυπνος’, εννοούμε ότι αυτός ο σκύλος έχει την δυνατότητα να ‘γενικεύει’ καταστάσεις πιο γρήγορα από κάποιο άλλο σκύλο.
3. Όταν τα Σκυλιά Μαθαίνουν Κάτι το Εκτελούν Αργά στην Αρχή
Αυτή η αντίληψη ισχύει τόσο για τον άνθρωπο, όσο και για τον σκύλο.
Όταν ο σκύλος μαθαίνει να βάζει το σώμα του στην θέση ‘κάτω’, το κάνει αργά και δοκιμαστικά στην αρχή. Με την πάροδο του χρόνου, με επανάληψη και υπομονή η ενέργεια γίνετε με μεγαλύτερη ταχύτητα.
Ποτέ δεν βιάζουμε ένα σκύλο που μαθαίνει. Αντίθετα του δίνουμε χρόνο να σκεφτεί. Ο χρόνος που χρειάζεται από την στιγμή που θα ακούσει την εντολή ή θα δει το σινιάλο, μέχρι την στιγμή που θα αρχίσει την αντίδραση, λέγετε
‘χρόνος επεξεργασίας’.
Η κάθε φυλή έχει διαφορετικούς χρόνους επεξεργασίας. Ενώ ο κάθε σκύλος έχει τον δικό του διαφορετικό χαρακτήρα, τα ‘Sporting’ και ‘Herding’ σκυλιά έχουν γρηγορότερους χρόνους επεξεργασίας από ότι τα ‘Hounds’ και τα ‘Terriers’.
Πολλές φορές τα σκυλιά με χαμηλότερο χρόνο επεξεργασίας, χαρακτηρίζονται ως ‘χαζά’ ή ‘ξεροκέφαλα’ από μη- έμπειρους εκπαιδευτές, ενώ στην ουσία χρειάζονται παραπάνω χρόνο για να σκεφτούν.
4. Τα Σκυλιά Λύνουν Προβλήματα
Τα σκυλιά είναι σίγουρα ικανά να λύσουν προβλήματα και η δουλειά του εκπαιδευτή είναι να χρησιμοποιεί μεθόδους εκπαίδευσης που ενθαρρύνουν και ανταμείβουν πρωτοβουλία και σκέψη.
5. Τα Σκυλιά Μαθαίνουν Μέσο ‘Δοκιμασίες και Λάθη’
O σκύλος που θα βγάλει το μπαλάκι κάτω από τον καναπέ, ο σκύλος που θα κατά την διάρκεια της ανιχνεύσεις θα γυρίσει πίσω στο σημείο όπου διασταυρώνονται τα ίχνη για να βρει το σωστό, ο σκύλος οδηγός τυφλών που θα βρει κλειστό τον δρόμο τον οποίο χρησιμοποιεί και θα πρέπει να διαλέξει εναλλακτικό. Τα σκυλιά είναι ικανά να λύσουν προβλήματα εάν τους δοθεί η ευκαιρία.
Αποδεικνύει, ότι τα σκυλιά μαθαίνουν μέσο ‘δοκιμασιών και λάθη’ και ότι δεν υπάρχει λόγος να διορθώνουμε ή να εμποδίζουμε ένα ειλικρινής λάθος.
Αν πιστεύουμε σε αυτό, τότε θα πρέπει να είμαστε πρόθυμοι να επιτρέπουμε το λάθος. Οι εκπαιδευτές που εμποδίζουν τα σκυλιά τους από το να κάνουν λάθη, παρεμβαίνουν στην μάθηση του σκύλου. Δεν υπάρχει λόγος να φοβόμαστε ότι, αν αφήσουμε τον σκύλο μας να κάνει ένα ειλικρινής λάθος, θα μάθει να εκτελεί το λάθος. Έχει αποδειχτεί ότι οι συμπεριφορές που δεν ανταμείβονται, εξαλείφονται.
Εφόσον ο σκύλος έχει κίνητρα και προσπαθεί να κάνει αυτό που του ζητήθηκε, όλα τα λάθη είναι ειλικρινής και δεν θα έπρεπε να αποθαρρύνουν.
Δίνοντας στον σκύλο την ευκαιρία να κάνει λάθος, του μαθαίνουμε να παίρνει πρωτοβουλίες. Αντίθετα, διορθώνοντας ειλικρινή λάθη που κάνει ο σκύλος εμπνέει φόβο / ανασφάλεια αποτυχίας στο σκύλο.
6. Η Συμπεριφορά Προήγατε της Μάθησης
Τα σκυλιά συχνά εκτελούν μια συμπεριφορά πολύ πριν καταλάβουν τι είναι και γιατί το κάνουν. Όσο περισσότερο φυσική είναι μια συμπεριφορά τόσο πιο πιθανό είναι να συμβεί.
Οι εκπαιδευτές πρέπει να έχουν την ικανότητα ξεχωρίζουν συμπεριφορές που παροτρύνονται με σκεφτόμενη κατανόηση και συμπεριφορές που εκτελούνται σε συγκεκριμένη στιγμή, στη σωστή στιγμή αλλά δεν είναι βασισμένες στην νοητική σκέψη.
Όταν θεωρούμε ότι ο σκύλος έχει καταλάβει κάτι επειδή το έκανε εχτές υπάρχει ρίσκο. Επειδή ο σκύλος έκανε / δείχνει μια συμπεριφορά δεν σημαίνει ότι έχει ‘μάθει’ την συμπεριφορά. Το ρίσκο εδώ είναι, ότι μπορεί άδικα να διορθώσουμε ένα σκύλο ο οποίος δεν έχει καταλάβει γιατί διορθώνετε ή πώς να αποφύγει την διόρθωση. Αυτό καταστρέφει την σχέση και την εμπιστοσύνη μεταξύ σκύλου και εκπαιδευτή / ιδιοκτήτη.
Πώς λοιπόν γνωρίζουμε ότι είναι δίκαιο να διορθώσουμε το σκύλο? Ο σκύλος διορθώνετε μόνο όταν έχει καταλάβει την αντίδραση στην εντολή που του δόθηκε και έχει αποφασίσει να μην την εκτελέσει.
Πώς καταλαβαίνουμε όταν ο σκύλος έχει καταλάβει μια εντολή?
πηγή dogforum"
ΕΛΑ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΕΣΥ- ΚΑΝΕ LIKE
σκύλων. Από λιχουδιές μέχρι ηλεκτρικά κολάρα τα οποία έχουν χρησιμοποιηθείκαι φέρουν κάποια απόδοση επιτυχίας. Υπάρχουν και εκπαιδευτές οι οποίοι συνιστούν μόνο την θετική μέθοδο και που προσπαθούν να μην αφήνουν τον σκύλο τους να κάνει λάθη.
Κάποιοι από αυτούς έχουν υιοθέτηση την μέθοδο “clicker training” για να γεφυρώσουν μια πράξη με επιβράβευση. Όμως τίποτα δεν έχει ξεπεράσει την αυθεντική , ειλικρινής , well – timed προφορική επιβράβευση και το χάδι.
Σε αντίθεση με τους ‘θετικούς εκπαιδευτές’ υπάρχουν και αυτοί που συνδυάζουν την επιβράβευση με την διόρθωση στην εκπαίδευση. Κάποιοι από αυτούς τους εκπαιδευτές προσπαθούν να δημιουργήσουν μια ατμόσφαιρα όπου ο σκύλος δεν θα έχει την δυνατότητα να κάνει λάθος. Με αυτόν τον τρόπο ελαχιστοποιούν την ποσότητα διόρθωσης.
Πιστεύω ότι, το πώς εκπαιδεύεις ένα σκύλο εξαρτάτε από το τελικό ‘προϊόν’ που επιθυμείς. Σίγουρα οι ικανότητες, η ακρίβεια, η αξιοπιστία και η ταχύτητα με την οποία ένας σκύλος εκτελεί θα διαφέρει ανάλογα με τον τρόπο εκπαίδευσης. Ένας σκύλος που έχει μάθει να φέρνει μία μπάλα στα παιδιά δεν είναι το ίδιο με ένα σκύλο που έχει μάθει να ‘φερμάρει’ στο κυνήγι. Ενώ και τα δύο σκυλιά έχουν μάθει να ‘επαναφέρουν’, το τελικό αποτέλεσμα είναι διαφορετικό.
Η εκπαίδευση όμως, η οποία βασίζετε σε μία δυνατή, αγαπημένη σχέση, βασισμένη στον σεβασμό μεταξύ εκπαιδευτή και σκύλου, όπου η μάθηση είναι δίκαιη και ευχάριστη είναι αυτή που φέρνει το μεγαλύτερο αποτέλεσμα.
Ο σκοπός μας είναι να δημιουργούμε ένα ακριβής, αξιόπιστο, σκεφτόμενο σκύλο, ο οποίος είναι περήφανος και χαρούμενος για την δουλειά του και που θα εκτελεί κάτω από όλες τις συνθήκες.
Εδώ θα χρειαστούμε λοιπόν, το πιο ισχυρό εργαλείο ενός εκπαιδευτή. Τη δυνατότητα να ‘διαβάζεi’ τον σκύλο. Από την στιγμή που τα σκυλιά μας δεν μιλάνε την ανθρώπινη γλώσσα, εμείς πρέπει να μάθουμε την δική τους. Αυτό λέγετε, ‘διαβάζοντας τον σκύλο’. Αυτή η δυνατότητα είναι που ξεχωρίζει τον καλό εκπαιδευτή από τον εξαιρετικό. Συχνό λάθος μη- έμπειρων εκπαιδευτών είναι να νομίζουνε ότι η εκπαίδευση ενός σκύλου βασίζετε στο να δίνουμε εντολές, ενώ πραγματικά βασίζετε στον να ακούμε για αντιδράσεις.
Τα παρακάτω είναι μια λίστα ψυχολογικών χαρακτηριστικών όσο αφορά τα σκυλιά και την σχέση τους με την εκπαίδευση.
1. Τα Σκυλιά Κάνουν Πάντα αυτό που τους Συμφέρει
Αυτό είναι ίσως μία από τις βασικότερες αντιλήψεις – ιδέες πάνω στην εκπαίδευση σκύλων. Ο σκύλος θα συνεχίσει μια συμπεριφορά μέχρι να του γίνει, μη – ευχάριστη.
2. Τα Σκυλιά είναι ‘Situational’
Τα σκυλιά σε σύγκριση με τον άνθρωπο δεν ‘γενικεύουν’ καταστάσεις εύκολα.
Με άλλα λόγια, ο σκύλος μαθαίνει να εκτελεί μέσα στο πλαίσιο του περιβάλλοντος του. Όταν λέμε ότι αυτός ο σκύλος είναι ‘έξυπνος’, εννοούμε ότι αυτός ο σκύλος έχει την δυνατότητα να ‘γενικεύει’ καταστάσεις πιο γρήγορα από κάποιο άλλο σκύλο.
3. Όταν τα Σκυλιά Μαθαίνουν Κάτι το Εκτελούν Αργά στην Αρχή
Αυτή η αντίληψη ισχύει τόσο για τον άνθρωπο, όσο και για τον σκύλο.
Όταν ο σκύλος μαθαίνει να βάζει το σώμα του στην θέση ‘κάτω’, το κάνει αργά και δοκιμαστικά στην αρχή. Με την πάροδο του χρόνου, με επανάληψη και υπομονή η ενέργεια γίνετε με μεγαλύτερη ταχύτητα.
Ποτέ δεν βιάζουμε ένα σκύλο που μαθαίνει. Αντίθετα του δίνουμε χρόνο να σκεφτεί. Ο χρόνος που χρειάζεται από την στιγμή που θα ακούσει την εντολή ή θα δει το σινιάλο, μέχρι την στιγμή που θα αρχίσει την αντίδραση, λέγετε
‘χρόνος επεξεργασίας’.
Η κάθε φυλή έχει διαφορετικούς χρόνους επεξεργασίας. Ενώ ο κάθε σκύλος έχει τον δικό του διαφορετικό χαρακτήρα, τα ‘Sporting’ και ‘Herding’ σκυλιά έχουν γρηγορότερους χρόνους επεξεργασίας από ότι τα ‘Hounds’ και τα ‘Terriers’.
Πολλές φορές τα σκυλιά με χαμηλότερο χρόνο επεξεργασίας, χαρακτηρίζονται ως ‘χαζά’ ή ‘ξεροκέφαλα’ από μη- έμπειρους εκπαιδευτές, ενώ στην ουσία χρειάζονται παραπάνω χρόνο για να σκεφτούν.
4. Τα Σκυλιά Λύνουν Προβλήματα
Τα σκυλιά είναι σίγουρα ικανά να λύσουν προβλήματα και η δουλειά του εκπαιδευτή είναι να χρησιμοποιεί μεθόδους εκπαίδευσης που ενθαρρύνουν και ανταμείβουν πρωτοβουλία και σκέψη.
5. Τα Σκυλιά Μαθαίνουν Μέσο ‘Δοκιμασίες και Λάθη’
O σκύλος που θα βγάλει το μπαλάκι κάτω από τον καναπέ, ο σκύλος που θα κατά την διάρκεια της ανιχνεύσεις θα γυρίσει πίσω στο σημείο όπου διασταυρώνονται τα ίχνη για να βρει το σωστό, ο σκύλος οδηγός τυφλών που θα βρει κλειστό τον δρόμο τον οποίο χρησιμοποιεί και θα πρέπει να διαλέξει εναλλακτικό. Τα σκυλιά είναι ικανά να λύσουν προβλήματα εάν τους δοθεί η ευκαιρία.
Αποδεικνύει, ότι τα σκυλιά μαθαίνουν μέσο ‘δοκιμασιών και λάθη’ και ότι δεν υπάρχει λόγος να διορθώνουμε ή να εμποδίζουμε ένα ειλικρινής λάθος.
Αν πιστεύουμε σε αυτό, τότε θα πρέπει να είμαστε πρόθυμοι να επιτρέπουμε το λάθος. Οι εκπαιδευτές που εμποδίζουν τα σκυλιά τους από το να κάνουν λάθη, παρεμβαίνουν στην μάθηση του σκύλου. Δεν υπάρχει λόγος να φοβόμαστε ότι, αν αφήσουμε τον σκύλο μας να κάνει ένα ειλικρινής λάθος, θα μάθει να εκτελεί το λάθος. Έχει αποδειχτεί ότι οι συμπεριφορές που δεν ανταμείβονται, εξαλείφονται.
Εφόσον ο σκύλος έχει κίνητρα και προσπαθεί να κάνει αυτό που του ζητήθηκε, όλα τα λάθη είναι ειλικρινής και δεν θα έπρεπε να αποθαρρύνουν.
Δίνοντας στον σκύλο την ευκαιρία να κάνει λάθος, του μαθαίνουμε να παίρνει πρωτοβουλίες. Αντίθετα, διορθώνοντας ειλικρινή λάθη που κάνει ο σκύλος εμπνέει φόβο / ανασφάλεια αποτυχίας στο σκύλο.
6. Η Συμπεριφορά Προήγατε της Μάθησης
Τα σκυλιά συχνά εκτελούν μια συμπεριφορά πολύ πριν καταλάβουν τι είναι και γιατί το κάνουν. Όσο περισσότερο φυσική είναι μια συμπεριφορά τόσο πιο πιθανό είναι να συμβεί.
Οι εκπαιδευτές πρέπει να έχουν την ικανότητα ξεχωρίζουν συμπεριφορές που παροτρύνονται με σκεφτόμενη κατανόηση και συμπεριφορές που εκτελούνται σε συγκεκριμένη στιγμή, στη σωστή στιγμή αλλά δεν είναι βασισμένες στην νοητική σκέψη.
Όταν θεωρούμε ότι ο σκύλος έχει καταλάβει κάτι επειδή το έκανε εχτές υπάρχει ρίσκο. Επειδή ο σκύλος έκανε / δείχνει μια συμπεριφορά δεν σημαίνει ότι έχει ‘μάθει’ την συμπεριφορά. Το ρίσκο εδώ είναι, ότι μπορεί άδικα να διορθώσουμε ένα σκύλο ο οποίος δεν έχει καταλάβει γιατί διορθώνετε ή πώς να αποφύγει την διόρθωση. Αυτό καταστρέφει την σχέση και την εμπιστοσύνη μεταξύ σκύλου και εκπαιδευτή / ιδιοκτήτη.
Πώς λοιπόν γνωρίζουμε ότι είναι δίκαιο να διορθώσουμε το σκύλο? Ο σκύλος διορθώνετε μόνο όταν έχει καταλάβει την αντίδραση στην εντολή που του δόθηκε και έχει αποφασίσει να μην την εκτελέσει.
Πώς καταλαβαίνουμε όταν ο σκύλος έχει καταλάβει μια εντολή?
πηγή dogforum
ΕΛΑ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΕΣΥ- ΚΑΝΕ LIKE