Τετάρτη 8 Ιουνίου 2011

«Τετραψήφιες» καταγγελίες: Αριθμοί για «καρφιά»

Τα κέντρα καταγγελιών έγιναν ξανά της μόδας. Η απαγόρευση του καπνίσματος έδωσε νέα ζωή στο τηλεφωνικό κέντρο πληροφόρησης για το κάπνισμα και μαζί, ζωντάνεψε και το ενδιαφέρον μας για τα –τετραψήφια κατά κύριο λόγο- νούμερα κάθε λογής καταγγελιών και πληροφοριών.



Παράλληλα, ζωηρεύει και το δίλημμα που κρύβεται στην λογική αυτών των τηλεφωνημάτων. Είναι σωστό να «καταδίδουμε» συμπολίτες μας για τις πράξεις τους, σαν «Μεγάλοι Αδελφοί» που παρακολουθούν τα πάντα και προδίδουν μεμονωμένες πράξεις, οι οποίες όμως αποτελούν κοινή πρακτική της πλειοψηφίας; Ή μήπως είναι υποχρέωσή μας να βοηθήσουμε στην τήρηση στοιχειωδών κανόνων και στην συμμόρφωση των «παραφωνιών» με τον δικό μας τηλεφωνικό «οβολό»; Το αμφιλεγόμενο ζήτημα της «ρουφιανιάς» ή «υπευθυνότητας» είναι ένα ζήτημα taboo, που κατά κανόνα θέτει τους αριθμούς καταγγελιών σε αχρηστία.

Ωστόσο, σε περιπτώσεις όπως η εξυπηρέτηση των ατόμων με αναπηρία ή κατάφωρης καταστρατήγησης του κοινού καλού, ίσως αυτά τα τέσσερα ψηφία είναι πιο χρήσιμα από όσο νομίζουμε. Άλλωστε, οι άγραφοι κανόνες λένε πως, για παράδειγμα στην περίπτωση ενός καπνιστή, οφείλουμε πρώτα να του επισημάνουμε ευγενικά ότι ενοχλούμαστε ή να επικοινωνήσουμε με τον υπεύθυνο του χώρου, και αν ακόμη και τότε δεν συμμορφωθεί, τότε ο αριθμός καταγγελίας μπορεί να αποτελέσει «καταφύγιο».

Δεν είναι, όμως, μόνο το τσιγάρο στην αρμοδιότητα των «μαγικών αριθμών». Ξέρατε ότι υπάρχει τηλέφωνο καταγγελιών για διαφθορά; Για αυτοκίνητα που μολύνουν τον αέρα; Για όσους δεν κόβουν αποδείξεις; Ορίστε η απόδειξη:

1142 – Κάπνισμα
Ο αριθμός που «άναψε τα αίματα» και έσβησε τα τσιγάρα(;) τον περασμένο μήνα. Το υπουργείο Υγείας προτρέπει όποιον ενοχληθεί από καπνιστές, οι οποίοι παραβιάζουν τη νέα αντικαπνιστική νομοθεσία, να προβεί σε καταγγελία στον τετραψήφιο αριθμό 1142. Η κυβέρνηση προσδοκά έσοδα από τις –για κάποιους- «ρουφιανιές» των πολιτών, οι αντικαπνιστές περιμένουν με επιφυλακτικό ενθουσιασμό τον διωγμό του «νέφους» από τους εσωτερικούς χώρους, ενώ οι καπνιστές μάλλον βλέπουν αδιάφορα τα όσα συμβαίνουν, ελπίζοντας ότι πρόκειται για άλλη μία αντικαπνιστική μόδα που θα παρέλθει γρήγορα. Πάντως, τις πέντε μόλις πρώτες μέρες της απαγόρευσης, το 1142 δέχτηκε πάνω από 22.000 κλήσεις, οι περισσότερες από τις οποίες ζητούσαν πληροφορίες και δεν έδιναν «αμοιβή για καταζητούμενους καπνιστές». Ίδωμεν.

1517 - Φοροδιαφυγή
Το υπουργείο Οικονομικών διατηρεί το συγκεκριμένο τηλεφωνικό κέντρο για καταγγελίες που αφορούν την πάταξη φαινομένων φοροδιαφυγής και άλλων φορολογικών και οικονομικών παραβάσεων. Με άλλα λόγια, όσοι έχετε γίνει συλλέκτες αποδείξεων, ξέρετε πολύ καλά πλέον πού θα απευθυνθείτε όταν κάποιος μαγαζάτορας σας αρνηθεί ένα ακόμη συλλεκτικό κομμάτι. Το ερώτημα βέβαια είναι αν σπαταλάτε άδικα το σάλιο σας και αν τελικά θα επιληφθεί κάποιος του θέματος. Εσείς ωστόσο, θα έχετε πράξει το καθήκον σας απέναντι στην χώρα που έχει για σήμα κατατεθέν την φοροδιαφυγή.

1564 - Διαφθορά
Εδώ μπορείτε να καλείτε για να αναφέρετε περιπτώσεις διαφθοράς και κακοδιοίκησης προς το Σώμα Ελεγκτών Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης. Εδώ, επομένως, θα έπρεπε να συναντάμε την πιο απασχολημένη γραμμή της Ελλάδας, κατακλυσμένη από τηλεφωνήματα των πιο ευσυνείδητων πολιτών. Υποτίθεται ότι κάποιος αρμόδιος ελεγκτής αναλαμβάνει να ερευνήσει την καταγγελία σας. Αν λάβουμε υπόψη τα σκάνδαλα που έχουν ξεσπάσει τα τελευταία χρόνια, στον συγκεκριμένο αριθμό ταιριάζει μάλλον η ονομασία «κυνήγι μαγισσών».

1520 - Καταναλωτές
Σε αυτόν τον αριθμό τηλεφωνούν κάθε μήνα 3.000 καταναλωτές κατά μέσο όρο, για να δηλώσουν την αδικία, παρανομία, αισχροκέρδεια που υπέπεσε στην αντίληψή τους. Από τα πιο χρήσιμα νούμερα της «καταγγελτικής» λίστας, το 1520 θα έπρεπε να πληκτρολογείται στις συσκευές όλων όσων δυσφορούν για την κατάσταση της αγοράς. Ναι, μπορούμε κι εμείς να κάνουμε κάτι γι’ αυτό. Έστω ένα τηλεφώνημα στην Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.

1521 – Ζημιές σε δημόσια έργα
Ανεβαίνοντας ένα ψηφίο, καλούμε αυτή τη φορά το Γραφείο Επικοινωνίας και Πληροφόρησης Πολιτών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων. Λακκούβες, φθορές σε δρόμους, σε φρεάτια και τα κακώς στην κυριολεξία κείμενα μπροστά στα πόδια μας μπορούν να καταγγέλλονται εδώ. Θα μου πείτε, αν σκοπεύετε να αναφέρετε κάθε λακκούβα που συναντάτε, θα σας έρθει ο λογαριασμός του ΟΤΕ φουσκωμένος σαν φρεσκοψημένο κέικ. Αλλά και σε αυτή την περίπτωση, υπάρχει λύση (βλέπε αμέσως παρακάτω).

1305 – Εξόφληση ΟΤΕ
Εδώ μπορείτε να εξοφλήσετε τον λογαριασμό του ΟΤΕ με την πιστωτική σας κάρτα, εύκολα και χωρίς κόπο. Με την τηλεφωνική υπηρεσία του Οργανισμού Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος για τις οφειλές των συνδρομητών, λύνονται τα χέρια και τα στόματα και μπορείτε να συνεχίζετε να μιλάτε και να καλείτε κανονικά τα –είτε δωρεάν είτε αστικής χρέωσης- νούμερα που ακολουθούν.

1019 – Παραβάσεις οδηγών ταξί
Συνεχίζοντας τους τηλεφωνικούς αριθμούς, οι οποίοι θυμίζουν χρονολογίες μαχών και επαναστάσεων, στο 1019 κρύβεται η «επανάσταση» κατά των αμετανόητα ανεύθυνων ταξιτζήδων. Αν κάποιος οδηγός ταξί σας αρνηθεί μίσθωση, αν σας φερθεί με αγένεια, αν σας χρεώσει ένα αυθαίρετο ποσό, -10 ευρώ για να σας πάει στην άλλη γωνία- αν καπνίζει ενώ του έχετε επισημάνει πως σας ενοχλεί, «καρφώστε» τον στο 1019. Οι καταγγελίες, ωστόσο, θα πρέπει να είναι επώνυμες.

1889 – Συμπολίτες με αναπηρία
Οι άνθρωποι με αναπηρίες έχουν κι αυτοί τον αριθμό τους, όπου πέρα από πληροφορίες για υπηρεσίες εξυπηρέτησης, θα μπορούν να αναφέρουν τα προβλήματα που συναντούν στις μετακινήσεις τους. Ο συγκεκριμένος αριθμός λειτουργεί από το 2008 με πρωτοβουλία του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών.

1734 και 1735 – Ρύπανση
Πίσω από αυτό το ζεύγος των τεσσάρων ψηφίων βρίσκεται μία πρωτότυπη στο άκουσμά της υπηρεσία: το κέντρο καταγγελιών ρύπανσης αυτοκινήτων και βιομηχανιών αντίστοιχα. Καυσαέρια, ηχορύπανση και βιομηχανικοί ρύποι είναι στη δικαιοδοσία των μαγικών αριθμών να τους καταπολεμήσουν. Εξίσου μαγικό θα ήταν το να τα καταφέρουν.

1056 – Γραμμή SOS για τα παιδιά
Το Χαμόγελο του Παιδιού διατηρεί την συγκεκριμένη γραμμή SOS για τα παιδιά. Οποιοσδήποτε μπορεί να καλεί τον αριθμό χωρίς χρέωση και να αναφέρει περιστατικά που αφορούν την ασφάλεια, την υγεία και την ψυχολογία παιδιών. Ανώνυμες και επώνυμες καταγγελίες παιδιών γίνονται δεκτές από την Εθνική Γραμμή SOS, που θέλει να βάλει φρένο στην κακοποίηση και εκμετάλλευση των μικρών ηρώων αυτής της χώρας.

1572 - ΕΟΤ
Ένας πιο «καλοκαιρινός» αριθμός καλεί τους Έλληνες να δώσουν τα φώτα τους για την βελτίωση του ελληνικού τουρισμού. Το κέντρο καταγγελιών του ΕΟΤ δέχεται τις επισημάνσεις για επιχειρηματίες που βλάπτουν την εικόνα της Ελλάδας στα μάτια των τουριστών. Υπερχρεωμένα rooms-to-let, αισχροκέρδεια στα λιμάνια των νησιών και στα εστιατόρια είναι λίγες μόνο από τις συμπεριφορές που μπορούν να σπρώξουν το δάχτυλό σας προς τα πλήκτρα του τηλεφώνου σας. Ελπίζουμε να απαντήσει κάποιος…

In2life.gr

"